Je eigen voorraad of dropshipping

Door ViaWebshop | Geplaatst op 24 May 2014

Met de opkomende webwinkels is er een nieuw fenomeen ontstaan: 'dropshipping'. Dropshipping houdt in, dat jouw bedrijf zelf geen eigen voorraad ergens heeft opgeslagen, maar dat jouw leverancier het product gewoon direct aan de klant levert. Op deze manier hoef je niet meer al je producten zelf ergens in huis te hebben. Voor kleine dingen kan dit wel, deze kun je gewoon op zolder zetten. Maar zodra je in je webwinkel ook dingen als een bank of een tafel gaat verkopen, wordt het al gauw lastig. Je zou een opslagruimte voor je eigen voorraad moeten huren en alle spullen vanuit hier moeten laten bezorgen. Nog een vervelend dingetje aan je eigen voorraad hebben: je zult ook zelf voor het bezorgen moeten zorgen.

Dropshipping als oplossing

Dropshipping lijkt dus een geweldige oplossing. Het enige wat jij als winkelier hoeft te doen, is een groter bedrag vragen voor het product, dan dat de leverancier doet. Vervolgens geef je de gegevens van de koper door aan de leverancier en die bezorgt het product. Simpeler kan het runnen van een webwinkel niet worden. Al helemaal als wij uw webwinkel designen! Nog een groot voordeel van dropshipping, is het feit dat het aanbod van producten oneindig veel groter kan zijn dan wanneer je je eigen voorraad ergens opslaat. Als je je eigen voorraad hebt, dan zul je je moeten beperken tot een kleine groep producten. Naarmate de webwinkel groeit, kun je meer producten inkopen en het aanbod vergroten. Maar je bent met een eigen voorraad steeds gebonden aan  inkooplimieten. Je kunt niet oneindig veel soorten producten inkopen. Je bent gebonden aan het budget wat je hebt. Je zult dus keuzes moeten maken, over wat je aanbiedt in jouw webwinkel. Als je echter besluit om met dropshipping te werken, dan kun je wel gewoon alle producten op je site beschikbaar maken. Je hoeft ze immers niet zelf van te voren in te kopen. Je leverancier levert de producten direct bij de klant af. Je koopt het product als het ware pas in, als je zeker weet dat het ook werkelijk verkocht wordt. Het is namelijk al gekocht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


De schaduwkant van dropshipping

Het hebben van een eigen voorraad kan op sommige fronten echter ook voordelen hebben tegenover dropshipping. Als jij zelf een magazijn hebt, vanwaaruit de bezorgers de producten direct naar de klanten brengen, dan kun je je klanten een snelle bezorgtijd garanderen. Als je via dropshipping werkt is dit niet altijd mogelijk. Een snelle bezorgtijd is voor vel klanten een groot pluspunt aan een webwinkel. Daarnaast kun je ook makkelijker services zoals het retourneren van producten voor jouw webwinkel mogelijk maken. Als jij ergens je eigen voorraad hebt opgeslagen, dan kun je mensen ook de mogelijkheid geven om dingen terug te sturen. Services zoals deze zijn altijd grote pluspunten voor webwinkels. Veel dropshipping bedrijven kunnen deze service niet bieden. Als laatste is het hebben van een eigen voorraad natuurlijk ook gewoon fijn voor het gevoel. Jij als eigenaar van het bedrijf weet waar de spullen vandaan komen. Je kunt ze allemaal zien en opstapelen met je eigen handen als je dat wilt. Je kunt je er zelf van overtuigen dat de producten die je levert kwaliteitsproducten zijn. Bij dropshipping weet je namelijk simpelweg niet wat er nou daadwerkelijk bezorgd wordt. Ook al is het meestal wel goed, het geeft toch een zekerder gevoel als je je eigen voorraad onder ogen hebt.