Tips: Webwinkel beginnen

Door ViaWebshop | Geplaatst op 2 July 2014

Veel ondernemers met een eigen webshop hebben allerlei dingen al meegemaakt en zouden, wanneer ze opnieuw konden beginnen, toch een aantal dingen anders aan willen pakken. Om jou gelijk de goede weg op te helpen is er hieronder een overzicht opgesteld waar je op kunt letten om het niet slagen van een nieuwe webshop te voorkomen.

1. Ontwikkel een overzichtelijke webshop
Erg belangrijk vinden mensen het om snel te kunnen bestellen bij een online winkel. Door een overzichtelijke winkel op te zetten met snelle en gecategoriseerde menu’s kan je de klant al snel bedienen. Als klanten makkelijk jouw producten kunnen bereiken is de kans op een bestelling gelijk al groter.

 

 

 

 

 

 

 


2. Bied meerdere mogelijkheden bij producten
Door combinatiepakketten van verschillende producten aan te bieden is de kans dat iemand gaat bestellen groter. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een tweede artikel van dezelfde categorie met korting aan te bieden of staffelprijzen te hanteren waarbij de prijzen lager worden bij grotere aantallen.

3. Zorg dat een klant je kan vinden
Consumenten zullen niet snel wat bij je bestellen als jij geen contact- of adresgegevens op je webshop presenteert. Klanten hebben namelijk pas een veilig gevoel als ze weten waar de producten vandaan komen en door wie deze geleverd worden. Met een goede pagina waarop je de meest gestelde vragen presenteert kan je al vele onzekerheden van een potentiële klant wegnemen.

4. Partners en leveranciers
Maak duidelijke afspraken met leveranciers en samenwerkende partijen, zodat je weet waar je aan toe bent. Op deze manier kan het beste de klant voorzien van informatie over levertijden, prijzen en allerlei uitzonderingen. Zorg hierbij ook dat jij als winkelier ook je afspraken nakomt en de informatie die je verstrekt ook uitgevoerd wordt zoals aangegeven.

5. Investeer in je marketing
Als je een nieuwe webshop online gezet hebt is het belangrijk dat je ook door klanten gevonden kunt worden. Met een goede optimalisatie voor zoekmachines kan je zorgen dat de weg naar jouw webshop gevonden kan worden. Met een goede ranking in Google en het opzetten van reclamecampagnes kan je direct klanten naar jouw website laten klikken om vervolgens een verkoop te realiseren. Naast het investeren in normale marketing is het gebruiken van Social Media ook een goede optie. Door deel en winacties te starten op bijvoorbeeld Facebook kan je een groot publiek bereiken en direct je doelgroep vinden.

6. Laat zien aan klanten dat bestellen veilig is
Door klanten te laten weten dat ze veilig kunnen bestellen is de kans op een verkoop ook vele malen groter. Wanneer de consument weet dat jij veilig omgaat met persoonlijke gegevens en betaalgegevens zullen ze het vertrouwen in jouw webshop sneller vinden. De klant van de veiligheid op de hoogte stellen kan met bijvoorbeeld een Privacy Policy en het gebruiken van versleutelde https pagina’s.

7. Show het product met stijl
Waar je in een normale winkel een product vast kunt pakken en bekijken, ben je in een webshop afhankelijk van productfoto’s, video’s en informatie. Zorg ervoor dat het beeldmateriaal op je website klopt bij het product. Besteed veel aandacht aan foto’s en details om mensen te laten zien wat ze kunnen kopen. Ondanks dat het product niet kan worden vastgehouden zal je klanten hiermee toch kunnen overtuigen tot het overgaan naar een aankoop.