Wat is jouw webwinkel doel?

Door ViaWebshop | Geplaatst op 11 August 2014

Wanneer je een webwinkel start is het belangrijk om jezelf een doel te stellen. Waar ben je tevreden en hoe wil jij je doel bereiken. Ben je bijvoorbeeld tevreden met 1 bestelling per dag of wil je dit liever opbouwen tot minimaal 10 bestellingen per dag. Door een doel te stellen heb je iets om naartoe te werken. Een doelstelling kan je altijd bijstellen als je deze niet hebt behaald natuurlijk.

Bij het stellen van een doel moet je zorgen dat dit wel duidelijk is en je geen vage doelstellingen opstelt. Zo zijn er veel winkeliers die als doe hebben om de omzet te verhogen, of meer winst te maken. Deze doelstellingen zijn goed om te bereiken, maar het helpt je niet op weg om ergens naar toe te werken. Om een goede doelstelling te maken moet je ook kijken naar de term SMART uit de bedrijfskunde. De definitie van smart wordt uitgelegd in de volgende alinea’s.

 



Specifiek
Wanneer je een doelstelling formuleert moet je er voor zorgen dat deze specifiek is. Hierbij moet je niet af kunnen wijken en moet het doel helder zijn voor iedereen. Wanneer je zegt: “de omzet moet worden verhoogd naar 10 000 euro per maand” ben je niet helemaal specifiek. Een beter doelstelling zou dan zijn: “de omzet inclusief BTW moet worden verhoogd naar 10 000 euro per maand”. Zo zijn er natuurlijk tal van mogelijkheden te noemen. Belangrijk is in dit geval dat je zorgt dat er geen vragen meer mogelijk zijn over de doelstelling, omdat deze formuleert wat er behaald moet gaan worden. Geen vage doelen dus, maar direct duidelijk.

Meetbaar
Erg belangrijk bij een doel is om te zorgen dat je deze kunt meten. Sommige dingen kan je natuurlijk goed meten, denk hierbij aan bezoekers per dag of omzet. Anders onderdelen als klanttevredenheid bijvoorbeeld zijn veel minder goed te meten. Hierbij komt veel meer kijken en zal je ook een onderzoek moeten doen om een onderdeel meetbaar te maken. Wanneer je alles voor jouw doel goed meet, dan is het mogelijk om de doelstelling haalbaar te maken op basis van verzamelde gegevens.

Acceptabel
De A van SMART staat voor het woord acceptabel. Hiermee wordt bedoeld dat je met je doel meerwaarde creëert voor je webwinkel. Wanneer je jezelf bijvoorbeeld een doel stelt waar niet direct je webwinkel mee kan groeien, dan moet je jezelf afvragen of alle moeite die je hierin gaat steken het wel waard is. Zorg daarom dat jouw doelstelling kans geeft op een groei van je webwinkel.

Realistisch
Realistisch is eenvoudig uit te leggen, is het doel namelijk haalbaar? Ambitieuze doelen zijn goed, maar onhaalbare doelen niet! Doelen moeten voor motivatie zorgen, haal je de doelen toch niet dan heeft dit een averechts effect. Aan de andere kant moeten doelen ook niet te makkelijk haalbaar zijn. In dat geval motiveren doelen namelijk niet, maar worden ze toch wel gehaald. Stel je doelen dan ook zo dat realistisch maar ambitieus zijn. Wat realistisch en ambitieus voor jou is zal je leren op basis van eerdere ervaringen.

Tijd
Door een tijdsdoel te stellen aan jouw doelstelling heb je iets om naar toe te werken. Vooraf als doel stellen om binnen 2 maanden resultaat te generen kan ook erg motiverend zijn om je doelstelling te behalen. Als je jezelf geen tijdsdruk oplegt kan het zijn dat je onbewust je doelstelling voorbij loopt en er na een aantal maanden nog geen resultaat is. Zorg altijd voor een goede planning om je doelen te behalen.